22 februari 2015

Att inspireras av Estrid Ericsson, Svenskt Tenns grundare .



Här är det fortfarande lite sisådär med mig efter influensan . Jag har jobbat i veckan men orken finns inte riktigt här än och hostan hänger kvar , men idag kände jag att jag behövde komma iväg lite så ett besök på Röhsska museet där det just nu pågår en utställning , Mistress of Modern fick det bli. Utställningen handlar om svenskt Tenns grundare Estrid Ericsson och som alltid tycker jag ju att det är så intressant att få höra om historier och tankar bakom designade föremål. 

På Röhsska hittar man just nu tenn och möbler från Svenskt Tenns arkiv och även några av Estrid Ericssons dukningar , som var hennes favorit sysselsättningar går att se på utställningen. Estrid ville ju att en känsla och inte bara det praktiska skulle finnas med i hemmets inredning. Är man nyfiken på Estrid Ericsson och inte har möjlighet att besöka Röhsska museet hittade jag en liten film om henne på Röhsskas hemsida HÄR om någon vill se.





…..
Pernilla

Foto : Pernilla.N / PIAZZAN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar