18 juli 2015

Ellen Keys strand




Det har blivit lite av en tradition när jag tillbringar semsterdagar i min barndomstad Gränna att jag och en av mina väninnor  sen jag var liten beger oss ut på någon dagsutflykt .I år tog vi bilen några mil norr om Gränna och besökte Ellen Keys fantastiska hus , Strand, som ligger så fantastiskt vackert precis intill Vätterns strand , vid foten av Omberg.



Ellen Key som är känd för att varit författare, kvinnosakskämpe och pedagog  lät bygga sitt hus , Strand , som stod färdigt 1911 med hjälp av bland annat sin bror som var arkitekt och ni som följer bloggen vet ju vid ett här laget att jag älskar att höra historier bakom allt - oavsett om det är en plats eller designmöbel , så jag tyckte det var jätteintressant att få höra om Ellen idag  och se detta vackra hus.



Och att platsen och hemmet skulle vara vara vackert ska ha varit viktigt för Ellen som påstod att vi människor tänker bättre när vi är har vackra ting runtomkring oss . Numera används Strand till stipendiater som får komma och bo här , kulturkvällar och så anordnas studiebesök flera gånger om dagen under sommarhalvåret , som vi var på idag .( Har ni tänkt att åka hit , så kolla bara upp öppettiderna , då vissa veckor är helt stängda) .








Det var inte tillåtet att fotografera inne i huset , därav är det bara bilder från trädgården . Men HÄR hittar ni bilder inifrån huset .Men det var verkligen ett otroligt vackert hus och vacker plats det låg på som faktiskt ingav en känsla av att befinna sig någonstans nere vis medelhavet .


Och när vi hade avslutat besöket på Strand här blev det ett besök nere i Hästholmen , där det intogs italiensk glass och en gigantisk wienersnitchel på värdshuset och som smakade hur gott som helst .

Och när jag återvänder till Göteborg ska jag faktiskt kolla upp lite böcker om och av just Ellen Key , för det hade varit kul att läsa mer om och av den här fantastiska kvinnan.

....
Kram på er 
och tack Josefine för en en toppendag !
Pernilla




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar