20 april 2016

Konsten att hitta rätt nyans på färgen - ad. white & grey



Här hemma börjar det bli dags att måla om på väggarna . Det har gått några år sen vi rev alla gamla tapeter och  fick bredspackla upp de hemska betongväggarna som på vissa ställen föll sönder rejält. I lagret av tapeter som vi rev ner  fanns naturligtvis vävtapet från 60 - talet som satt som berg  och jag minnas att det kändes som ett evighetsprojekt där man stod och fick spraya med vattenflaska och sen fick slita med att få bort någon centimeter i taget med hjälp av verktyg.

När vi så småningom var färdiga  satte vi upp en jättetunn väv på väggarna  och det  gjorde att väggarna inte fick några tapetskarvar utan ser näst intill helt släta ut , vilket jag tycker är jättesnyggt.

Jag tycker färgtonerna som går åt det brun/ beige  hållet och som det visas en hel del av just nu i inredningssammanhang  är jättesnygga men jag har haft rum målade i den nyansen tidigare , det var ju väldigt populärt för 15 år år sen  så den ska jag inte ha igen .
Däremot funderar jag ( som många andra ) om de inte ska få bli  blir någon ljus grå färg i hallen och kanske i sovrummet . Men som alltid är det svårt med att hitta rätt nyans på färgen men jag tror faktiskt jag ska ta mig en närmare titt på alcro ´s nya färgkarta  , ad.white & grey  , där de här bilderna kommer ifrån.







Ad.white & grey  är Alcros nya färgkarta innehållande  26 färgtoner i gråa, vita och svarta nyanser och där färgerna  delas upp utifrån kalla, varma och neutral toner. Jag ska nog ta mig till en färghandlare i helgen och se om jag får tag på hela broschyren - annars såg jag att det gick att beställa hem - den borde ju kunna hjälpa till lite där ute "färgdjungeln"


......

Pernilla 



Bilder : Alcro 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar